.

Noul concept strategic al NATO!!!

Publicat de Criss marți, mai 18, 2010

NATO îşi pregăteşte noul concept strategic, care va viza, printre altele, relaţii mai bune cu Rusia, menţinerea politicii uşilor deschise, pentru statele care vor să adere, şi evidenţiază o nouă misiune, cea a apărării antirachetă.

REAFIRMAREA PRINCIPALULUI ANGAJAMENT AL NATO: APĂRAREA COLECTIVĂ

Angajamentul prevătzut în articolul 5 rămâne neschimbat, dar cerinţele pentru îndeplinirea angajamentului s-au modificat ca formă. Apărarea statelor membre de o agresiune armată trebuie să fie susţinută nu numai de capacităţi militare, ci şi prin întocmirea de planuri pentru situaţii de criză, exerciţii focusate, reacţie rapidă, logistică.

PROTEJAREA ÎN FAŢA AMENINŢĂRILOR NECONVENŢIONALE

NATO rămânând vigilent, perspectiva unor atacuri militare directe, pe la graniţe, este scăzut, dar în era noastră apar ameninţări mai puţin convenţionale, printre care atacuri cu arme de distrugere în masă, lovituri teroriste şi atacuri cibernetice. Pentru a asigura securitatea, NATO trebuie să-şi actualizeze abordarea faţă apărarea teritoriului Alianţei.

STABILIREA UNOR LINII DE ORIENTARE PENTRU OPERAŢIUNI ÎN AFARA GRANIŢELOR ALIANŢEI

NATO nu poate fi singurul răspuns la fiecare problemă care afectează securitatea internaţională. NATO este o organizaţie regională, nu globală, iar autoritatea şi resursele sale sunt limitate. Noul concept trebuie să prezinte linii de orientare pentru NATO în luarea deciziilor legate de operaţiuni în străinătate.

CREAREA DE CONDIŢII PENTRU SUCCES ÎN AFGANISTAN

Misiunea NATO în Afganistan este cea mai amplă efectuată vreodată de Alianţă. Experienţa căpătată de NATO acolo este o sursă de lecţii preţioase. Printre lucrurile importante sunt coeziunea, valoarea planificării eficiente şi a diplomaţiei publice, necesitatea unei abordări militare şi civile coerente, necesitatea de a desfăşura forţe la o distanţă strategică pentru o perioadă mare de timp.

CONSULTĂRI PENTRU PREVENIREA SAU GESTIONAREA SITUAŢIILOR DE CRIZĂ

Având în vedere varietarea riscurilor ce există în prezent, aliaţii ar trebui să fie mai creativi şi să profite de articolul 4, privitor la consultări. Acestea pot fi importante atât pentru prevenirea şi gestionarea situaţiilor de criză, fără să se aştepte neapărat o ameninţare iminentă ce ar impune articolul 5. Articolul 4 oferă prosibilitatea de a se face schimb de informaţii, evitarea surprizelor neplăcute, facilitarea convergenţei de opinii.

O NOUĂ ERĂ DE PARTENERIAT

Noul concept strategic trebuie să recunoască faptul că, în timp ce NATO se îndreaptă spre 2020, în general nu va acţiona singur. Parteneriatele vor ocupa un loc central în activitatea zilnică a Alianţei. NATO trebuie să clarifice şi să aprofundeze relaţiile cu parteneri-cheie, să demareze noi relaţii şi să extindă aria activităţilor de parteneriat.

PARTICIPAREA, ÎNTR-UN MOD COMPLEX, LA PROBLEMELE COMPLEXE

Parteneriatele sănătoase oferă o deschidere pentru NATO de a continua căutarea de soluţii în problemele complexe ce afectează securitatea. În general ar trebui preferată o abordare complexă, ce combină elemente militare şi civile.

RELAŢIA CU RUSIA

Parteneriatul NATO-Rusia a fost conceput ca un mod de a asigura securitatea în regiunea euroatlantică. Alianţa rămâne angajată acestui obiectiv. Forumul principal de comunicare prin Alianţă este Consiliul NATO-Rusia. Această cale, care nu a fost mereu folosită adecvat, a fost creată pemtru a oferi mijloace de prevenire a crizelor, pentru a se analiza evenimente şi a se decide acţiuni comune. Cu toate că Alianţa nu reprezintă o ameninţare militară pentru Rusia şi nu consideră Rusia ca fiind o ameninţare militară pentru Alianţă, persistă îndoielile de ambele părţi cu privire la intenţii şi politici. Noul concept trebuie să reafirme dorinţa NATO de a ajuta la asigurarea unei ordini euroatlantice marcată de cooperare, ce include cooperarea cu Rusia. NATO trebuie să continue o politică de apropiere de Rusia, reasigurând în acelaşi timp statele membre că securitatea şi interesele lor vor fi apărate.

Trebuie urmărite oportunităţile de colaborare pragmatică în urmărirea unor obiective comune, ca neproliferarea nucleară, controlul armamentului, contraterorism, apărarea antirachetă, gestionarea situaţiilor de criză, operaţiunile de pace, securitatea maritimă, combaterea traficului de droguri.

MENŢINEREA UŞILOR DESCHISE

De la finalul celui de Al Doilea Război Mondial, NATO a ajuns de la 16 membri la 28. Această politică a uşilor deschise a fost un motor de progres către o Europă liberă şi unită. Noi extinderi sunt avute în vedere în vestul Balcanilor, Georgia şi Ucraina. Procesul pentru statele care şi-au exprimat interesul trebuie să continue pe măsură ce fiecare ţară îndeplineşte cerinţele pentru aderare. Este clar că NATO este o organizaţie în care statele aderă voluntar.

NOI CAPACITĂŢI PENTRU O NOUĂ ERĂ

Angajamentele militare şi politice ale NATO nu înseamnă nimic, dacă nu sunt pe măsura capacităţilor. Conceptul strategic trebuie să includă prezentarea clară a priorităţilor de apărare şi să fie însoţit de un set de capacităţi şi reforme noi sau îmbunătăţite. Forţele NATO trebuie să aibă capcitatea de a apăra teritoriul Alianţei, de a-şi asuma misiuni la distanţă strategică, de a contribui la un mediu internaţional mai sigur şi de a răspunde chestiunilor când şi unde este nevoie. De aceea este necesară transformarea continuă a forţelor NATO de la postura puternică, dar statică, din Războiul Rece, într-o postură mai flexibilă, mai mobilă, mai versatilă.

POLITICA ARMELOR NUCLEARE: SOLIDARITATE ÎN VEDEREA OBŢINERII PĂCII

Cât timp există armele nucleare, NATO ar trebui să menţină forţe nucleare sigure şi de încredere, statele membre împărţind responsabilitatea pentru desfăşurare şi şi susţinere operaţională. Orice schimbare în această politică, inclusiv distribuirea geografică a desfăşurărilor nucleare NATO în Europa, ar trebui să fie făcută de Alianţă ca întreg. Conceptul strategic ar trebui să afirme şi susţinerea NATO în eforturile de prevenire a proliferării nucleare, în eforturile de stocare în siguranţă a armelor nuclare.

NOUA MISIUNE - APĂRAREA ANTIRACHETĂ

Apărarea împotriva ameninţării unui atac cu rachetă balistică din Iran a dus la o misiune militară esenţială pentru NATO. Decizia lui Barack Obama de a desfăşura un scut antirachetă pe etape va oferi o acoperire mai eficientă, mai rapidă şi mai de încredere decât propunerile anterioare. De asemenea, apărarea antirachetă este pusă într-un context NATO, cu participarea deschisă către toţi membrii. Apărarea antirachetă este eficientă atunci când este o acţiune comună, iar o cooperare în Alianţă şi între NATO şi partenerii ei, mai ales Rusia, este de dorit.

A SE RĂSPUNDE RISCULUI ATACURILOR CIBERNETICE

NATO trebuie să-şi accelereze eforturile de a răspunde pericolului atacurilor cibernetice protejându-şi propriile comunicaţii şi sisteme de comandă, ajutând membrii să-şi îmbunătăţească abilitatea de a preveni şi de a-şi reveni după astfel de atacuri şi dezvoltând capacităţi de apărare în acest sector.

IMPLEMENTAREA DE REFORME PENTRU O ALIANŢĂ MAI AGILĂ

Noul concept strategic ar trebui să-l autorizeze şi să-l încurajeze pe secretarul general să continue reformele menite să ducă la o Alianţă mai capabilă să ia decizii rapid şi mai eficient, eficient chiar şi din punct de vedere al costurilor.

A SPUNE POVESTEA NATO

În timp ce membrii NATO pregătesc un nou concept stratetgic, ar trebui să nu uite cum va fi citit acest document. Popoarelor din NATO ar trebui să li se reamintească faptul că Alianţa le serveşte interesele prin securitatea pe care o oferă, iar oamenii din afara NATO trebuie să ştie cu ce se ocupă zilnic organizaţia şi partenerii ei, pentru a construi o lume mai sigură.

Sursa: Realitatea.net

Reacții: 

Totalul afișărilor de pagină

Feed

Powered by Descopera Travel

dictionar-roman.com

căutare personalizată

Caricatura zilei!!

caricaturi,benzi desenate,caricatura zilei

Vremea în Bârlad!!

.